Loading...

Rich Marble Chocolate Cake Shiela Mambo


Salam semua ....saya nak kongsikan resepi kek yang femes sangat ni...ye lah..masuk saja apa2 blog masakan yang ada kebanyakannya boleh jumpak resepi kek ni..ni first time aku try kek ni...aku amibik resepi ni dari rumah Cik Mat Gebu kita tu tapi kek aku tak secantik mat punya....
Cik Mat saya minta untuk c&p ye...itu pun kalau mat sudi jenguk kat sini...


BAHAN-BAHANNYA :


  • 125 g mentega

  • 155 g tepung naik sendiri (self-raising flour)

  • 2 biji telur, dipukul sedikit

  • 125 g gula halus (kalau letak 100 g pun ok)
    125 g cooking chocolate

  • 1 camca teh esen vanilla

  • 80 ml susu segar

CARA MEMBUATNYA :


  1. Panaskan oven pada suhu 170C, lenser tin kek dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas, lenser juga kertas tadi.

  2. Cairkan coklat masakan secara kaedah double-boiler. Ketepikan.

  3. Putar mentega dengan gula hingga putih. Tambah telur dan terus memutar hingga kembang. Masukkan esen vanilla, putar rata.

  4. Pada kelajuan sederhana, masukkan tepung selang seli dengan susu segar, hingga habis, kacau rata.

  5. Bagi adunan pada 2 bahagian, 1 biar pada asal dan 1 lagi bancuh dengan coklat yang telah dicairkan tadi. Kacau rata.

  6. Tuang berselang seli antara adunan biasa dengan adunan bercoklat, buat hingga habis.
    Lorekkan dengan hujung pisau 2 - 3 pusingan. Bakar 40 - 45 minit atau hingga masak, sejukkan atas jaringan dan hias ikut kreativiti masing2...

0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer
TOP