Loading...

Chocolate Chip Cookies

Assalamualaikum....apa khabar...terima kasih sebab sudi singgah rumah buruk aku ni...kali ni aku nak kongsikan resepi Chocolate Chip Cookies yang aku buat tadi...ye la kita kan tak brp hari lagi dah nak puasa, sample2 kuih pun dah banyak orang bawa kat opis...tapi aku tak oder pun...bukannya apa...harganya mak aii mahai sungguh...bagi aku baik buat sendiri...lebih puas ati..walaupun aku sebenaqnya tak pandai bab2 biskut raya ni...
Untuk N3 kali ni, resepi asal dari kak fida myResepi tapi aku olah sikit dengan bahan2 yang sedia ada kat rumah aku ni...nak buat cookies ni pun simple sgt sebab tak perlu guna mixer..guna senduk ja untuk menggaul dan tak perlukan acuan...yang bestnya cookies ni crunchy sgt...kalau tak caya tengok la gambaq bawah ni...bersarang gituu.....ok la ngantuk dah ni..aku c&p resepi kat bawah ye...



Bahan-bahan ( lebih kurang 100 kpg )
  • 190 g mentega- lembut
  • 45 g gula perang *
  • 80 g gula kastor/icing*-aku guna 120 g gula castor (bagi aku agak manis-len kali nak kurangkan lagi)
  • 220 g tepung gandum
  • 1/2 sk rata baking soda
  • 1 sk serbuk koko(lebihkan jika suka utk mendapatkan cookie yang gelap)-aku boh 1 sudu besar
  • 1/2 sk esen vanilla -aku tambah 1 sk choc.emulco
  • 170 g choc chip -aku guna twin choc chip
  • 170 g badam cincang kasar- di panggang
  • 1 biji telur -yg sedang

Cara-cara :
  • Tepung, baking soda, koko di ayak bersama.
  • Mentega, gula icing, gula perang di gaul rata.
  • Masukkan telur dan esen+choc emulco dan digaul lagi hingga sebati.
  • Masukkan pula campuran tepung,gaul diikuti dgn choc chip dan badam cincang dan di gaul hingga rata dan sebati.
  • Susun doh sesudu2 di atas loyang pembakar dan bakar hingga garing mengikut suhu kepanasan oven masing2 - aku bakar lebih kurang 15 min dengan suhu 170 darjah celsius..

0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer
TOP